Eten van Moeder Aarde

Het plantaardige avontuur.

Mijn allereerste groene Smoothie

Een reactie plaatsen

De groene Smoothie

Smoothie spinazie (2)

Bij het zien van deze foto kun je denken “wat is dat voor een vies groen kleurtje?” Nou dat is nu een groene smoothie!
Het bevat zoet fruit met groene bladgroenten. De perfecte starter van de dag!
De smaak is heerlijk zoet! Een goede manier om gelijk de dagelijkse portie groenten binnen te krijgen. Als veganist kom je niet snel zonder groenten te zitten omdat dit een groot deel van je dagelijkse eten is.

De groene smoothie zit boordevol met vitaminen en mineralen om je dag goed te beginnen. Groene bladgroenten bevatten de stof Chlorofyl wat een belangrijke stof is voor de plant. Deze stof kleurt het blad groen met behulp van de zon. Iedere groene cel bevat dus een beetje zonlicht wat wij nodig hebben om te leven. Daarnaast heeft chlorofyl heel veel goede eigenschappen die ons lichaam ondersteund. Een onmisbaar onderdeel om een smoothie te maken is de blender! Meer informatie en redenen om met een groene smoothie te starten kun je hier vinden!

Ingrediënten:
2 bananen
2 sinaasappels
1/2 citroen
1 a 2 stuks ander zoet fruit: denk aan appel, peer, verschillende bessen, druiven, nectarines en mijn favoriet; De MANGO!
Groene bladgroenten; denk aan spinazie, andijvie, bleekselderij, snijbiet, sla etc
Water of vruchtensap (zonder toegevoegde suiker)

Maak al het fruit schoon en was de groenten. Snijd het fruit in stukjes en doe deze in de blender. Doe er nu water of vruchtensap in, net zo veel tot het fruit net onder het vocht staat. Blend nu het fruit kort tot het een beetje moes is, daarna voeg je de bladgroenten toe en blend je het wat langer tot het een zacht geheel wordt. Merk je dat er nog wat stukjes in zitten of is het meer moes dan een drinkbaar goedje? Doe er dan nog wat extra vocht bij en blend het nog iets langer. Als je dit niet stoort is het natuurlijk ook prima.

Als je voor de eerste keer een smoothie maakt zorg er dan voor dat je fruit meer overheerst dan de groenten. Dit kun je langzaamaan opbouwen naar meer groenten.

Verder is het een goed idee om je smoothie te “kauwen” of een paar keer goed door je mond te laten rollen. Dan kunnen je speekselenzymen alvast de stoffen helpen af te breken zodat ze in je lichaam kunnen worden opgenomen. Het voorkomt ook winderigheid. Vermijd koolhydraad rijke groenten als aardappel of wortel. Dit kan je lichaam niet goed verwerken. Een klein beetje kan natuurlijk geen kwaad, maar laat het niet het hoofdbestanddeel zijn.
Peulvruchten kun je niet rauw eten en dus ook niet in de smoothie doen als het niet gekookt is!
Verder kun je ook kruiden in je smoothie verwerken. Denk bijv aan brandnetel of paardenbloemblad.

Vanuit dit basisrecept kun je natuurlijk eindeloos variëren en ik hoop jullie in de toekomst meer smoothies te kunnen laten zien (en niet alleen groen)

Advertenties

Auteur: Eten van Moeder Aarde

Ik ben Eleonora, geboren in 1983. Ik ben kraamverzorgster en kruidengeneeskundige van beroep. Mijn interesses liggen bij de natuur, koken, tuinieren en fotografie. Sinds 2012/2013 ben ik veganist en wil mijn avonturen graag met jullie delen. De avonturen in de keuken en in de natuur zullen de meeste onderwerpen zijn van dit blog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s