Eten van Moeder Aarde

Het plantaardige avontuur.

Veganaise met een beetje extra

Een reactie plaatsen

Wie lust er nu niet eens in de zoveel tijd een patatje “met” ??

Je zou denken dat dat voor een veganist onmogelijk is… want in mayonaise zit namelijk ei verwerkt. Toch is hier de oplossing!! Veganaise. Een sausje wat heel dicht in de buurt komt van Mayonaise. Haal dus gerust een patatje op en zorg ervoor dat je zelf een potje Veganaise in je koelkast hebt staan. het is niet alleen lekker bij patat, maar ook verschillende aardappelgerechten of op brood of door een salade.Let wel op dat je deze lekkernij met mate gebruikt want zoals je in het recept zult lezen zit er behoorlijk wat olie in.
Veganaise (14)

Het recept

Ingrediënten:
175 ml zonnebloem olie
1 el appelazijn
50 ml sojamelk
50 ml sojaroom
1 tl mosterd
1 tl agavesiroop
1/4 tl zout

Variatie: Voeg eens een teentje knoflook toe, wat kerriekruiden, verse bieslook of een scheut tomatensaus. Hierdoor creëer je iedere keer een unieke saus vanuit dit simpele basisrecept.

Nodig:
Staafmixer of keukenmachine

Hoe maak je het:
Doe alle ingrediënten in een keuken machine, behalve de olie. meng dit mengsel tot een gladde substantie.
Voeg langzaam en al blendend de olie erdoor. Je ziet nu dat de substantie romig wordt. Doe je veganaise in een potje met de datum erop en bewaar het in de koelkast. Het is vrij lang houdbaar.

Je kunt de zonnebloem olie ook voor een deel vervangen door olijfolie. Dan krijg je een veganolijfonaise.
Maar pas op met andere olie, want de smaak wordt er sterk door beïnvloed!

Hier nog een leuk filmpje hoe veganaise wordt gemaakt: Veganaise
Hier staan de ingrediënten in een andere verhouding. Het zout en de olie kan wat mij betreft echt een stuk minder. De eerste keer dat ik de veganaise maakte was hij veel te zout naar mijn idee.

Ik hoop dat jullie dit een mooi alternatief en diervriendelijk alternatief vinden voor mayonaise!

Veganaise (3)

Auteur: Eten van Moeder Aarde

Ik ben Eleonora, geboren in 1983. Ik ben kraamverzorgster en kruidengeneeskundige van beroep. Mijn interesses liggen bij de natuur, koken, tuinieren en fotografie. Sinds 2012/2013 ben ik veganist en wil mijn avonturen graag met jullie delen. De avonturen in de keuken en in de natuur zullen de meeste onderwerpen zijn van dit blog.

Geef een reactie

