Eten van Moeder Aarde

Het plantaardige avontuur.

Bosvruchten – yofutaart

1 reactie

Hiep hiep hoera, ons feesthondje Sjimmy is vandaag 8 jaar!
Dat is een leeftijd om te vieren en voor mij het goede excuus om mijn allereerste vagan-taart te maken!

Het resultaat is geweldig geworden en de smaak is echt ongelofelijk!

Bosvruchtenyoghurttaart (7)

Het recept:

Ingrediënten:

Voor de bodem:
– ongeveer 125 gram speculooskoekjes of andere vegankoekjes die je lekker vind.
-3 tot 4 el boter
-50 gram pure hagelslag (check of er geen melk in zit)

Voor de vulling:
-500 ml bosvruchten sojayoghurt van bv Alpro soja
-8 el bosvruchten jam
-10 gram agar agar
-200 ml water
-250 soyatoo slagroom of Alpro slagroom (te koop bij Jumbo in de koelvak)
-Bosvruchten (vers of diepvries)
-Pure hagelslag

Hoe maak je hem:
De bodem:
Maak de koekjes fijn bv in een keukmachine.
Smelt de margarine en roer dit door de vermaken koekjes en maak er een deeg van. Doe er de pure hagelslag doorheen.  Smeer dit uit over de bodem van een ingevette taartvorm of gebruik bakpapier. Koel de bodem door het in de koelkast te zetten

De vulling:
Los de agar agar op in 200 ml water en breng dit aan de kook. Blijf goed roeren!
Laat het ongeveer 2 minuten doorkoken en voeg dan de yofu en de slagroom toe. Roer goed door elkaar. Laat het dan afkoelen en roer af en toe tot het beslag wat dikker begint te worden. Om dit proces te versnellen kun je het in een bak met ijswater zetten. Haal de springvorm uit de koelkast en besmeer de bodem met wat bosvruchtenjam. Als het beslag dik genoeg is, dat er vruchtjes op kunnen blijven liggen, kun je het in de springvorm over de bodem gieten. Zet de taart een paar uurtjes in de koelkast om nog extra te stollen. Blijft de taart te zacht, dan moet de volgende keer iets meer Agar Agar erbij.
Je kunt de taart mooi versieren door de top te versieren met bosvruchten en pure hagelslag of nog wat extra slagroom.

Leuk weetje: uit ieder recept met gelatine, kun je 3 blaadjes gelatine, vervangen door 1 eetlepel agar-agar (gelatine is gemaakt van slachtafval en daarom niet geschikt voor de veganist)

Ik heb dit recept naar eigen inzicht samengesteld hiervoor heb ik verschillende bronnen gebruikt en naar eigen inzicht dit recept samengesteld.

Op de gezondheid van Sjimmy en dat hij nog heel lang bij ons mag blijven!!

_MG_4347

Auteur: Eten van Moeder Aarde

Ik ben Eleonora, geboren in 1983. Ik ben kraamverzorgster en kruidengeneeskundige van beroep. Mijn interesses liggen bij de natuur, koken, tuinieren en fotografie. Sinds 2012/2013 ben ik veganist en wil mijn avonturen graag met jullie delen. De avonturen in de keuken en in de natuur zullen de meeste onderwerpen zijn van dit blog.

One thought on “Bosvruchten – yofutaart

  1. Bedankt voor het heerlijke recept!! Ik heb de taart nu net voor de tweede keer gemaakt. Hij is om duimen en vingers van af te likken!

Geef een reactie

