Eten van Moeder Aarde

Het plantaardige avontuur.

Rode koolstoofpot met appel en rozijnen

4 reacties

Deze rode koolstoofpot is ontzettend lekker. Is eigenlijk een winterkost, maar ook zeker nog lekker in de vroege lente!
Kruidig, warm en vullend, vol gezonde voedingsstoffen.
Rode kool heeft verschillende genezende eigenschap. Google maar eens op “Rode kool Geneeskrachtig”! Voeding kan dus zeker een medicijn zijn.

Rode kool met appel (4)

Ingrediënten:
-400 gram rode kool
-4 middel grote  kruimige aardappelen
– 1 bakje veganistisch gehakt. (bijv van Alpro soja)
-150 ml soja-, of rijstmelk
– 50 ml plantaardige vloeibare margarine (bijv van Alpro soja)
-2 sjalotjes
– 1.5 el gefrituurde uitjes (van de Aziatische afdeling in de supermarkt)
-4 tenen knoflook
-2 appels
– 50 gram rozijnen
– 200 ml water
– 1 tot 2 el maizena of allesbinder
– 1 el olijfolie
– Peper en zout
– Rasp van 1 sinaasappel
-Optioneel: Appelmoes als bijgerecht

Specerijenmengsel
– 1/4 tl Gemalen nootmuskaat
– 1/4 tl  Gemalen kruidnagel
– 1/2 tl Gemalen kaneel
– 1 tl gemalen mosterdzaad
-1 tl gemalen karwijzaad/Kummelzaad
– 1 el tijm
– 2 el rode wijnazijn
– 1 el Agavesiroop

Bereiding:
-Kook de aardappelen gaar in ongeveer 20 min een pan met ruim kokend water.
-Wel de rozijnen in warm water.
-Snijd de sjalotjes in dunne reepjes en pers de knoflook uit. Snijd de rode kool in dunne reepjes.
-Meet alle specerijen af in een kommetje en meng het goed door elkaar voor je het in de pan doet.

-Neem een wok of een diepe pan en verhit de olijfolie. Voeg nu eerst de specerijen toe en fruit deze aan. Hierdoor komen de smaken veel beter tot zijn recht. Nu fruit je de sjalotjes en de knoflook. Als deze glazig worden voeg je het veganistische gehakt toe en daarna de rode kool. Wok/roer alles goed door elkaar. Nu voeg je het water toe en roer weer alles goed door elkaar. Laat alles ongeveer 10 tot 15 min stoven in de pan. Roer af en toe goed door de pan, als het dreigt droog te koken voeg je een beetje water toe. Snijd de appel in blokjes en voeg dit, samen met de rozijnen, aan het einde van de wok/stooftijd toe aan je gerecht. Meng nu de allesbinder met een klein beetje water tot een klein papje. Doe dit langzaam door je stoofgerecht. Hierdoor zal het water, die de specerijen bevatten, wat gaan binden. Dit is je jus!

-Giet de aardappelen af en maak de sojamelk warm. Stamp de aardappelen met de plantaardige boter, sojamelk, zout en peper en gefrituurde uitjes tot een mooie puree. Je kunt deze in een spuitzak doen om extra mooie toefjes te maken op je bord. Dit is uiteraard niet nodig!

-Serveer je stoofpot samen met de aardappelpuree en een lepel appelmoes op een bord. Rasp een beetje (gewassen) sinaasappelschil boven je gerecht voor een extra fleurig en smakelijk resultaat.

Auteur: Eten van Moeder Aarde

Ik ben Eleonora, geboren in 1983. Ik ben kraamverzorgster en kruidengeneeskundige van beroep. Mijn interesses liggen bij de natuur, koken, tuinieren en fotografie. Sinds 2012/2013 ben ik veganist en wil mijn avonturen graag met jullie delen. De avonturen in de keuken en in de natuur zullen de meeste onderwerpen zijn van dit blog.

4 thoughts on “Rode koolstoofpot met appel en rozijnen

  1. Hallo Eleonora,
    via de planteneter ben ik bij jou terecht gekomen. Wat een lekkere recepten vind ik hier op jouw website. Ik ben nog heel beginnend en ontdekkend naar de alternatieven. Eet ondertussen al wel vegetarisch, maar volledig plantenetend lukt (nog) niet. Vooral een vervanging van boter en eieren in baksels vind ik lastig.
    Ik ga wat struinen hier en hoop nog meer te ontdekken.
    Groet,
    Jacqueline

  2. Hoi Jacqueline,
    Dankjewel voor je bericht en voor je compliment over deze blog. Ik ben zelf ook nog maar net begonnen aan dit avontuur (sinds januari). Ik heb de 28 dagen cursus gedaan bij de Planteneter. Waar ik zelf heel veel aan Kokosolie gehad. Als ik een keer brood eet gebruik ik de boter van Alpro Soja. Deze kun je vinden in het koelschap bij de andere kuipjes boter. Eieren is soms een hele kunst. Ik raad je aan een paar goede boeken over veganisme aan te schaffen. Ik heb veel gehad aan de boeken van Lisette Kreischer. Zie ook de linken pagina boven aan deze pagina! Hier staan meerdere mensen met blogs. Ook ben ik lid geworden van de veganistische vereniging en van hun forum. Het is fijn om aanspraak te hebben als je net begint op dit pad. Kleine stapjes vooruit gaat beter dan een grote sprong maken en dan per ongeluk toch in de sloot belanden. Veel succes! en mocht je vragen hebben stel ze gerust! Hartelijke groet, Eleonora

  3. Hai Eleonora,

    vandaag ga ik jouw recept uitproberen. Het is mij alleen niet duidelijk of je 400 gr rode kool uit pot neemt of vers. Ik heb verse rode kool en ik denk dat ik het dan eerst nog moet koken voordat ik het ga roerbakken. (zoals je al doorhebt ben ik dus geen keukenwonder 😉

    gr Selina

  4. Hoi Selina,

    Ik heb zelf verse rode kool gebruikt. Uit pot kan ook, maar dat vind ik minder lekker.
    Je hoeft de kool niet voor te koken. Je kunt rode kool zelfs rauw eten als salade.
    Door alleen te roerbakken zorg je ervoor dat je minder vitamine verlies hebt. Maar dit is een persoonlijke smaak. Als je van wat meer gare groenten houdt kun je deze ook balanceren. Dit doe je door groenten ongeveer 5 minuten te koken en daarna af te spoelen met ijskoud water. Vervolgens ga je de rode kool roerbakken.

    Succes met het recept! en ik hoor graag of je het lekker vond!

    Hartelijke groet, Eleonora

Geef een reactie

