Eten van Moeder Aarde

Het plantaardige avontuur.

Chocolademousse “het verbeterde recept”

4 reacties

Ik ben gek op de plantaardige chocolademousse die ik al eerder had gepost op mijn blog! Ik was alleen niet helemaal tevreden over de luchtigheid die een chocolademousse normaal moet hebben. Hij viel behoorlijk zwaar en de banaan was te overheersend wat betreft de smaak. Ik heb niets tegen bananensmaak, maar ik had een beetje het idee dat ik geprakte banaan aan het eten was met een vleugje chocolade.

Toen ik gisteren het nieuwe product van Alpro soya tegen het lijf liep, namelijk de “Op te Kloppen/Luchtig & Creamy”, kreeg ik inspiratie voor een nieuwe variant op de chocolademousse te maken. Te vinden in de koeling bij de slagroom in de grotere supermarkten.

_MG_9703

Het recept voor 4 tot 6 personen:

De mousse:

4 bananen
2 avocado
2 el cacaopoeder (geen nesquick troep, maar goede kwaliteit)
4 el ahornsiroop of agavesiroop of andere natuurlijke zoetmiddelen.

De slagroom:
1 pakje Luchtig en Creamy van Alpro
1 vanillepeul
1 el cacaopoeder

Garnering:
Vers fruit naar keuze
pure chocolade rasp, vlokken of hagelslag. (Let even op of er geen melkbestanddelen in zitten!)

Bereiding: Doe alle ingrediënten voor de mousse in een keukenmachine en pureer het tot een gladde en luchtige mousse.
Klop de slagroom luchtig samen met de cacaopoeder en het schraapsel van 1 vanillepeul. Haal nu ongeveer 1/4 deel van de slagroom uit je beslag kom. Deze gebruik je straks om je dessert verder te versieren en af te werken. Nu werk de chocolademousse voorzichtig en luchtig door de overgebleven (3/4) slagroom.  Hoe minder vaak je hoeft te roeren hoe luchter je mousse blijft.

Doe de mousse in mooie schaaltjes en serveer het met een dotje slagroom, vers fruit en wat pure chocolade rasp.

_MG_9708

Auteur: Eten van Moeder Aarde

Ik ben Eleonora, geboren in 1983. Ik ben kraamverzorgster en kruidengeneeskundige van beroep. Mijn interesses liggen bij de natuur, koken, tuinieren en fotografie. Sinds 2012/2013 ben ik veganist en wil mijn avonturen graag met jullie delen. De avonturen in de keuken en in de natuur zullen de meeste onderwerpen zijn van dit blog.

4 thoughts on “Chocolademousse “het verbeterde recept”

  1. Dit nieuwe product ken ik niet, ga er naar op zoek en zal jou recept proberen, dankjewel!

  2. Dit product is niet helemaal gezondheisverantwoord hoor 😉 zitten suikers in! (zoals bijna alle producten van alpro soya)
    Te vinden in het koelschap van de Deen of de Jumbo

  3. probeer het eens te maken met silken tofu.. enige wat je nodig hebt is pure chocola en silken tofu.. chocola smelten en tofu zacht kloppen… vervolgens mengen en beetje laten opstijven… kies je voor veel chocola en weinig tofu dan kan je er truffels van rollen (stevig) en veel tofu en weinig chocola wordt een mousse.. als je googled op “chocolade mouse silken tofu of zijden tofu” dan kan je vast wel een receptje vinden… maar zelf uitproberen is net zo makkelijk 🙂

  4. wat leuk 🙂 dankjewel voor je suggestie ! Ik denk dat ik het zeker een keer ga proberen.

Geef een reactie

